MEEST GESTELDE VRAGEN 

Waarvoor dient het intakegesprek?

Het intakegesprek is bedoeld om persoonlijk kennis te maken met mij, om samen te kijken of de verwachtingen bij elkaar passen en om verdere inhoudelijke en praktische informatie uit te wisselen. Naar aanleiding van dit gesprek is het nog mogelijk dat jij of ik beslissen dat deelname toch niet de beste keuze is voor dit moment.

Ik wil de training doen, maar ik weet nu al dat ik niet alle data kan komen. Is het toch zinvol om mee te doen?

De achtweekse training kent een interne opbouw. Het is daarom van belang om iedere sessie te kunnen deelnemen. Eén keer afwezig is over het algemeen – in overleg - te overbruggen, meerdere malen afwezig doet echt afbreuk aan de effectiviteit van het programma. Voordat je gaat afzeggen, kun je deze situatie zien als een oefening; is dit een patroon, iets wat ik vaker tegenkom in mijn leven?

Hoe weet ik dat de training voor mij geschikt is?

Dat weet eigenlijk je pas als je hem doet. Het is een praktische training; je ervaart dus pas echt wat het is als je er mee aan de slag gaat. Wat je wel kunt nagaan is of je affiniteit hebt met de benadering van Mindfulness. Hiervoor kun je de website van het Centrum voor Mindfulness te Amsterdam eens doorbladeren en lezen (centrumvoormindfulness.nl) en op mijn website (aandacht-voor.nl). Een belangrijk aspect is dat Mindfulness (aandacht) niet zozeer gericht is op verandering van obstakels en problemen in je leven, maar meer op verandering van de relatie tot deze obstakels en problemen. Als je snel concrete oplossingen verwacht voor je probleem, een quick fix, dan is aandachtstraining wellicht niet de meest geschikte benadering. 

Wat voor oefeningen worden in de aandachtstraining gedaan?

Onderdelen van de training zijn: zitmeditatie en loopmeditatie, bewegen in aandacht. Daarnaast zijn er kortere aandachts-oefeningen en opdrachten die geschikt om toe te passen in het dagelijks leven of om inzicht geven in (niet behulpzame) patronen en automatische reacties. In de oefeningen wordt gewerkt met aandacht voor de adem, het lichaam, de zintuigen en het denken. De oefeningen worden zowel in de groep als thuis gedaan. 
Daarnaast is er iedere sessie een deel educatie en zelfonderzoek (inquiry). Door zelfobservatie leer je: je innerlijke observator te ontwikkelen die je het vermogen geeft om zonder moeite gevoelens, gedachten, gedrag te observeren en te weten wanneer iets je raakt. Je ontdekt welke patronen en gedachten steeds weer terugkomen. Meer lichaamsbewustzijn te ontwikkelen. Dit leidt ertoe dat je jezelf meer vanuit je innerlijke wijsheid gaat leven en reageren. 

Is het noodzakelijk om elke dag oefeningen te doen?

Met de aandachtstraining oefen je de vaardigheid om je vaker bewust te zijn van waar je bent met je aandacht. En zoals bij het leren van iedere vaardigheid is oefenen essentieel. Je leert dit niet door het te snappen, je leert door het te doen en te herhalen.

Gedurende de 8 weken is het belangrijk om dagelijks thuis te oefenen. Reserveer hiervoor zo’n drie kwartier per dag. Natuurlijk zullen er tijdens de acht weken wel eens dagen zijn dat het er niet van komt. Maar het is goed om je vooraf voor te nemen om gewoon dagelijks te oefenen. Voor iedere training geldt: je haalt eruit wat je erin stopt! Wat niet altijd zichtbaar is tijdens de training, maar zelfs soms na de training. Het heeft soms tijd nodig om te landen. 

Ga er van uit dat je alleen het maximale uit de training kan halen als je er (bijna) dagelijks tijd in steekt. Loop daarom je agenda na en maak een reële inschatting. Als je inschatting positief is, maak dan een afspraak met jezelf, een committent. Je doet de training voor jezelf, je maakt tijd reserveren voor acht weken tot prioriteit. Als het goed is, heb je dan geen twijfel meer.

De bijeenkomsten bestaan uit het samen doen van oefeningen, het bespreken van de ervaringen hiervan en van de thuisoefeningen, en educatie over thema’s.

Uit hoeveel mensen bestaat de groep?

De grootte van de groep varieert van 3 tot 5 personen.

Zijn er aparte groepen voor mensen met verschillende achtergrond of individuele sessies?

Ik werk bij voorkeur met deelnemers van verschillende achtergrond, omdat je juist door de verschillen goed van elkaar kunt leren, zo is de ervaring. Ik geef tevens individuele achtweekse of coaching, waar het gaat om specifieke thema’s zoals rouwverwerking of loopbaancoaching. Of als je bijvoorbeeld onregelmatige werktijden hebt.

Moet ik speciale kleding aandoen tijdens de bijeenkomst?

Nee, je hoeft niets speciaals mee te nemen. Kom gewoon in makkelijk zittende kleding.

Ik wil de training doen maar ben ook in therapie. Gaat dit samen?

In principe wel. Over het algemeen is het niet aan te bevelen om de training te starten in een hectische periode van je leven, ook als je geen therapie hebt. Het is wel te adviseren dat de therapie of je omstandigheden in een wat rustiger vaarwater is gekomen. Overleg eventueel met je behandelaar.

Ik gebruik medicijnen. Staat dit deelname in de weg?

Over het algemeen geldt: als je op dit moment redelijk kunt functioneren in het dagelijks leven, dan kun je ook deelnemen aan de training. Het gaat dan om praktische vragen als: kun je je redelijk concentreren met luisteren en lezen? Heb je voldoende energie om naar de sessies te komen en thuis te oefenen?

Mocht je enige twijfel hebben of je medicatie of geestelijk functioneren van dit moment in de weg staat bij langere (meditatie-)oefeningen, bespreek dit dan met je arts.

Ik heb een lichamelijke beperking. Staat dit deelname in de weg?

Nee. De aandachtstraining is er op gericht om beter te leren omgaan met je huidige leven, inclusief eventuele beperkingen. Bespreek dit met mij. Voor iedere beperking zijn aangepaste manieren om de training, met de oefeningen, te doen. Mediteren kan ook op een stoel.

Wat komt er van mijn persoonlijke leven aan de orde tijdens de training?

Net zoveel als je zelf wilt. Het is een training, geen therapie: de groepsgesprekken gaan over de oefenervaring, niet over je levensgeschiedenis. Aan het begin stel je jezelf voor, en daarna worden er geen vragen meer gesteld over je achtergrond. Dit betekent dus ook, dat we tijdens de groepsbijeenkomsten in principe niet op problemen of situaties in je persoonlijk leven ingaan. Hiervoor is de training niet bedoeld. Als je ergens mee zit kun je mij overigens natuurlijk wel altijd buiten de groep aanspreken.

Wat wordt er na afloop van de training van mij verwacht?

Na afloop van de acht-weekse training is de keuze aan jou hoe je verder wilt met hetgeen je hebt geleerd. Tijdens de training heb je inzicht verworven over je eigen functioneren, ervaring met wat Mindfulness je kan brengen, en instrumenten om hiermee te werken.

Leerklimaat

Zorg dat je op tijd bent zodat we ook echt om op tijd kunnen starten. Kom daarom eventueel 10 minuten eerder. Water en thee staan klaar. 

Privacy
Zonder toestemming van de deelnemer worden er geen emailadressen of andere contactgegevens gedeeld. 
Afmelden/afwezig
Bij voorkeur minimaal 1 dag vooraf telefonisch afmelden en niet per mail of app. Meer dan 2 lessen missen is niet gewenst, maar wegens omstandigheden kan dit natuurlijk voorkomen. Dan kijken we samen naar een geschikte oplossing.
Stiltesessie
Deze wordt gehouden op een andere locatie. De sessie duurt 4 uur, inclusief lunch (eetmeditatie). Datum en tijdstip wordt in overleg met elkaar afgestemd. 

 

 

Materiaal

Graag zelf meebrengen: extra sokken, flesje water, schrijfmateriaal. Het werkboek wordt je de 1e les overhandigd. 
Het is verplicht dat je de schoenen in de zaal uitdoet.  Yogamatten, meditatiekussentjes, meditatiebankje, dekens en stoelen zijn aanwezig. 

Geluidsbestanden om je te laten begeleiden bij de oefeningen

Per mail ontvang je linkjes voor de oefeningen 

Een handige app om te installeren op je telefoon:
https://insighttimer.com

Locatie

Nieuwlandsedreef 199 ׀ 3824 WZ  ׀ Amersfoort

Tarieven 

Het tarief van € 395,00 is voor acht weken + 1 stilte sessie, inclusief lunch (op een andere locatie), inclusief een werkboek als naslagwerk. Er zijn zorgverzekeraars die de training vergoeden. Dit kun je checken bij de VMBN. 

Aandacht-voor.nl

Locatie: 

Nieuwlandsedreef 199

3824 WZ Amersfoort

 

Categorie 1 Mindfulnesstrainer aangesloten bij de VMBN

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon

Aandacht-voor biedt jou de mogelijkheid bewustzijn te ontwikkelen en de voordelen hiervan te ontdekken.