MINDFULNESS OP HET WERK

Aandacht-voor biedt  mindfulness op de werkplek (incompany)

​Staat vitaliteit en werkgeluk hoog in het vandaal bij jou als werkgever. Vraag je je af hoe MIndfulness daar in kan bijdragen?

De cijfers zijn bekend: één miljoen Nederlanders hebben last van burn-out klachten, 36% van het werkgerelateerde ziekteverzuim ontstaat door werkstress en drie miljoen Nederlanders geven aan behoefte te hebben aan maatregelen tegen werkstress. Dit blijkt uit de cijfers vanuit de ‘Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden’ uit 2014. Ondertussen staat de media vol met berichten over werkstress en de gevolgen hiervan. Mindfulness één van de dingen die je kunt doen voor het verbeteren van het welzijn van je werknemers. We worden dagelijks geconfronteerd met werkdruk, veranderingen, onzekere toekomst, financiële zorgen, sociale druk, mantelzorg en noem nog maar wat op. Het zal je niet verbazen dat deze factoren van invloed zijn de op de ziekteverzuimcijfers die nog nooit zo hoog geweest als nu.

 

Ik nodig je uit om onderstaand artikel te lezen en wie weet inspireer ik jou als werkgever om samen een analyse te maken hoe het staat met de Vitaliteit op de werkvloer.

En wat mindfulness kan betekenen als het gaat om preventief verzuimbeleid en de effectiviteit van mediteren.

Maak een vrijblijvende afspraak met mij, ik kom graag naar je toe!

Mindfulness op het werk

 

De cijfers zijn duidelijk: één miljoen Nederlanders hebben last van burn-out klachten, 36% van het werk-gerelateerde ziekteverzuim ontstaat door werkstress en drie miljoen Nederlanders geven aan behoefte te hebben aan maatregelen tegen werkstress. Dit blijkt uit de cijfers vanuit de ‘Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden’ uit 2014.

 

Verzuim reduceren, meer werkplezier, meer effectiviteit, door mindfulness te implementeren op de werkvloer? Jazeker dat is mogelijk!

Er is wetenschappelijk bewezen dat er positieve effecten verbonden zijn aan mindfulness op de werkvloer: het heeft een positieve invloed op de werk-betrokkenheid en de kwaliteit van de uitvoering van de werkzaamheden en het reduceren van uitval.

 

Stel jezelf of je medewerkers de volgende vragen.

Kun je genieten, voldoening uit je werk halen?

Ervaar je grote druk op het werk?

Kun je ontspannen na het werk, voldoende energie om te gaan sporten?

Heb je behoefte aan wat meer creativiteit?
Wil je meer tijd voor reflectie of voor jezelf?

Heb je last van lichamelijke klachten, zoals rug of slaapproblemen?

Kun je afstand nemen van wat je nog moet doen?

Kun je je slecht concentreren en ben je snel afgeleid?

Wil je meer focus en zaken afronden?

Kun je met onverwachte veranderingen omgaan?

Heb je behoefte aan meer overzicht?

 

Teams hebben significant betere meetings als ze gebruikmaken van korte mindfulness­oefeningen. Onderzoek toont aan dat een Mindful omgeving tot meer innovatie leidt. Het blijkt dat 70-80% van de medewerkers na een mindfulness­training blijvende effecten ondervinden.

 

  • Meer energie, concentratie, bewust zijn en creativiteit

  • Ontspanning en een rustiger, minder vol hoofd

  • Beter grenzen en stress signalen (h)erkennen

  • Loslaten van niet behulpzame patronen en gedachten

  • Betere communicatie met en kunnen omgaan met conflicten

  • Verhoogde efficiency

  • Tevredenheid van medewerkers toe

  • Veerkracht, vitaliteit, kwaliteit en innovatie

  • Een verrijking voor het leven, zowel op werk als privé

  • Reflectie en bewuster keuzes maken

  • Stressreductie

“Happy people, happy customers"

Hoe vitaal zijn uw medewerkers?

Vitale medewerkers dragen bij aan een gezonde organisatie. Want wie zich vitaal voelt is fysiek en mentaal beter in balans, presteert beter en kan gemakkelijker met stressvolle situaties omgaan. Soms is stress echter niet te vermijden en speelt het ongemerkt een steeds grotere rol in het leven van uw werknemers. Dit kan ziekteverzuim verhogen. U als werkgever kan een gezonde leefstijl stimuleren en waar nodig aanzetten tot bewustwording en positieve verandering.

Hoe werkt het?

Aandacht-voor.nl kan met u vooraf een analyse uitvoeren naar de “Vitaliteit” binnen uw bedrijf. Aan de hand van deze analyse komen we tot een passend programma of advies.

Je leert door te doen, dagelijkse investering, herhaling, vallen en opstaan. Zoals bij leren lopen. Je loopt een marathon echt niet in één keer uit zonder training, focus en aangepast programma.

Het aanbod van de acht weken mindfulness training, meditatie sessies of een aangepast programma is om voldoende bewustwording te ontwikkelen en geeft inzichten en oefeningen om een blijvend effect te geven. ​

Naast oefeningen is er educatie en tijd om de ervaringen te bespreken. Omdat een groep meer diverse ervaringen geeft, kan dit veel inzicht geven. Een individuele sessie geeft de mogelijkheid om het programma meer persoonlijk te maken, op maat.

Compassie (vriendelijkheid) zit in de manier waarop we met de oefeningen omgaan. Vriendelijk, open en nieuwsgierig. Vaak merk je dat je hierdoor milder wordt naar jezelf en je omgeving.

 

Voor wie?

Dit programma is geschikt voor iedereen: man of vrouw, oud of jong, snel of langzaam, met of zonder klachten. Voorkomen is beter dan genezen.

‘Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven,’ zegt de ontwikkelaar van mindfulnesstraining, Jon Kabat-Zinn. 

Hoe kun je aandacht inzetten in een organisatie?

  • Meditatie lunch-sessies

  • Mindfulness training

  • Workshop; omgaan met werkdruk, vitaliteit

  • Individuele coaching

  • Re-integratie traject

  • Preventief verzuim

Als organisatie kun je op allerlei manier mindfulness inzetten en de medewerkers laten ervaren wat hoe krachtig het effect kan zijn. Dit kan al door bijvoorbeeld tijdens het werkoverleg momenten van rust in te bouwen, even stil te zijn.

Bewust ruimte creëren om stil te staan, ervaren wat er werkelijk afspeelt, uit de situatie te stappen om daarna weer met nieuwe energie en inzichten aan de slag te gaan. 

Met mindfulness train je de aandacht, maar ook de opmerkzaamheid. Pas wanneer je kunt opmerken wat er aan de hand is, kun je actie nemen om het anders te doen.

Het voordeel van aandacht inzetten binnen een organisatie is dat medewerkers elkaar kunnen helpen bij en na de sessie(s). Naast de mindfulness ervaring individueel verander je ook de cultuur binnen de organisatie als totaal stap voor stap. Vaak weten medewerkers wat ze graag anders zouden willen, maar nemen de tijd niet om hier bij stil te staan en bewust keuzes te maken. 

Helpt mindfulness bij re-integratie?

Tijdens terugkeer na bijvoorbeeld ziekte is het extra belangrijk dat iemand goed voor zichzelf kan zorgen. Het is fijn weer aan het werk te gaan, maar tegelijk word deze weer geconfronteerd met de werkdruk, grenzen (h)erkennen, samenwerking, etc. Bewust stil staan bij hoe het gaat en wat je kunt inzetten is dan effectief. 

Mijn ervaring is dat als men terugkeert op de werkvloer, mindfulness niet alleen de persoon, maar ook de collega’s en omgeving daarbij gebaat zijn.

Hoe is de in-company training opgezet?

De basis is de mindfulness training zoals deze op open inschrijving gegeven wordt. Ook wel de MBSR genoemd met een grote variatie aan oefeningen gericht op het trainen van de aandacht op de werkvloer, zoals het bevorderen van werkplezier, het vergrote van de focus en bevorderen van vitaliteit. De training is aangepast aan de omgeving: de oefeningen korter en niet op matjes of kussens, maar op stoelen. Dit maakt deelname en oefenen laagdrempeliger en meer naar de ervaring en toepasbaarheid op het werk. Uiteraard kunnen deelnemers thuis wel op matje of kussen oefenen. Kortom bij in-company is een programma op maat.

In-company of  extern?

Aandacht-voor.nl heeft een eigen locatie in Amersfoort. Voor organisaties is het advies het groepsaanbod op de werkplek aan te bieden. Het voordeel van aanbod op de werkvloer is dat je merkt hoe mindfulness toegepast kan worden in de hectiek van de dag. Ook kun je elkaar als collega's stimuleren. Voor individuele trajecten is het mogelijk dit op de locatie aandacht-voor.nl in Amersfoort te doen.

 

Tips om de werkdag mindful door te brengen

 

Als het mogelijk is, stel dan een ruimte beschikbaar waarin een yogamat of kleed ligt en mogelijk wat rustgevende muziek aangezet kan worden. Het meenemen van telefoons in deze ruimte is niet toegestaan.

Nu denk je vast: “20 minuten pauze extra per dag inplannen? Daar is geen tijd voor!” Maar deze momenten van rust en kalmte zorgen juist voor een hogere productiviteit en verlaagt het stress.

Helemaal mooi is als je het meditatie/rust moment gezamenlijk kunt inplannen.

Begin rustig aan de dag

Misschien dat je heel gehaast naar je werk bent gekomen en óók nog opziet tegen alle taken die je die dag moet doen. Neem, zodra je op je werk aankomt, een aantal minuten de tijd om je hoofd leeg te maken van wat er net allemaal is gebeurd, en wat er nog moet gebeuren. Wees even in het ‘nu’, want nu heb je rust. Een minuut voor jezelf, bewust van je ademhaling.

Het kan zijn dat je je gespannen voelt en overladen wordt met taken die je nog moet doen en de duizend gedachten die er door je heen gaan. Deze hoeven niet bepalend te zijn voor hoe je je voelt. Regelmatig een minuut adempauze plannen heeft positief effect op je stresshormonen. Na een tijd wordt dit zo automatisch dat je zodra je voelt dat je gespannen raakt, je daar onmiddellijk op kan reageren en jezelf weer tot kalmte kunt brengen.

Vertraag je tempo bij de dingen die je doet

Als je alles zo snel mogelijk doet, voel je je gehaast en raak je steeds meer gespannen. Er zijn dingen die je ook makkelijk morgen zou kunnen doen, niet perse vandaag. Neem de tijd! Je tempo vertragen vermindert de aanmaak van stresshormonen. Als je opstaat om een kopje koffie te pakken, ren dan niet naar de machine en weer terug, maar loop rustig. Bewust van de beweging die je doet lopen, stap voor stap.

Let op je lichaamshouding

Word je eens bewust van je lichaamshouding. Zit je verkrampt? Heb je last van spierspanningen? Ontspan je door je krampachtige houding los te laten, of ga anders zitten. Door je fysiek te ontspannen ga je onmiddellijk minder stress ervaren. Trek je schouders op, Beweeg je hoofd langzaam van links naar rechts.  

Mediteer op je werkplek

Neem de tijd om 3 à 5 minuten in stilte ergens te zitten – bijvoorbeeld achter je bureau – en al je gedachten voorbij te laten komen. Zonder waarde te hechten aan je gedachten, observeer ze alleen maar. Let voornamelijk op je ademhaling; adem in door je neus, adem uit door je mond. Neem even de tijd om te ervaren hoe je er na deze oefening bij zit. Wat ervaar je in je lichaam? Haal nog een keer diep adem en glimlach!

Your life is controlled by what you focus on…. Tony Robbins

Aandacht-voor.nl

Locatie: 

Nieuwlandsedreef 199

3824 WZ Amersfoort

 

Categorie 1 Mindfulnesstrainer aangesloten bij de VMBN

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon

Aandacht-voor biedt jou de mogelijkheid bewustzijn te ontwikkelen en de voordelen hiervan te ontdekken.