2020_FM_J en M650.jpg

MEDITATIE

ACHTERGROND

Mediteren kan je veel brengen.

 

Niet alleen helpt het je om tot rust te komen, het brengt je ook meer in balans en geeft je inzicht in wie je bent en wat je wilt.

 

Door te mediteren leer je je gedachten te observeren: je beseft dat je niet je gedachten bent, maar dat je gedachten hebt.

 

Ook ontwikkel je door meditatie meer compassie –je wordt niet alleen milder voor jezelf, maar ook voor je medemens.

 

Moet je er een uur voor op een kussentje gaan zitten?
Nee hoor. De meest bekende houding om te mediteren is de lotushouding –linkervoet op je rechterbeen, rechtervoet op je linkerbeen-, maar mediteren kan op allerlei manieren.

 

Ook liggend, of comfortabel zittend op de bank, net wat jij fijn vindt.

 

Belangrijk is wel dat je mediteert in een stille, rustige omgeving. 

 

Het gaat niet eens zozeer om de lengte van je meditatie, maar om de regelmaat.

 

Het is in mijn ervaring veel krachtiger om 2 keer  per dag 10 minuten te mediteren, dan één keer per dag 30.

Vipassana

In plaats van het trainen in de sportschool van je buikspieren, train je de aandachtsspier in een meditatie sessie.​

Een eeuwenoude techniek die de Boeddha al zou hebben onderwezen. In het Pali, de taal die de Boeddha gesproken zou hebben, betekent ‘vi’ dieper, op een speciale manier en ‘passana’ zien.

 

Vipassana betekent ‘op een diepere manier kijken’. Het wordt vaak vertaald als ‘inzichtsmeditatie’. Je krijgt inzicht vanuit aandachtig-zijn.

 

Oftewel: je bent je voortdurend bewust van wat er hier en nu is. Van je lichaam, je ademhaling, je gedachten, je gevoelens of emoties. Of van iets wat je hoort, ziet, voelt, ruikt of proeft.

 

Vipassana verschilt van bijvoorbeeld concentratie-meditatie waarbij je je geest (de hele tijd) op één ding richt, zoals een mantra, een kleur of kaarsvlam.

 

Vipassana heeft wel een concentratie-factor in zich, maar uiteindelijk gaat het om het observeren van alles wat zich aandient. De inzichten die je kunt opdoen tijdens vipassana zijn uiteenlopend. Je kunt inzicht krijgen in je gedachtenpatronen, wat je drijft, wat je tegenhoudt, dat waartoe je geneigd bent, dat wat je uit de weg gaat.

 

Vipassana is ook een belangrijke bron van mindfulness.

PRAKTISCHE ZAKEN

Door in een groep te mediteren, ga je merken dat je thuis gemakkelijker je eigen beoefening op kan gaan pakken.​

Allemaal ervaren we dat een stressvolle periode ons in de dagelijkse routine raakt, we zijn terughoudend in sociale contacten,  overdreven bezig met de toekomst, maken ons zorgen over onze omgeving. 

 

Ervaar je hoe moe je eigenlijk bent en het best lekker is even niets te moeten.

Even niets moeten, maar hoe doe je dat, zonder je focus te verliezen?

Schrijf je in voor de meditatie online of op locatie

 

De bijeenkomsten op de woensdag  bevatten voornamelijk inzicht meditatie, ook wel vipassana meditatie genoemd. 

 

Heb je ervaring met meditatie, heb je de Mindfulness training gevolgd of ben je gewoon nieuwsgierig?​

Stuur een app naar mijn 06 - dan ontvang je een open- tikkie voor een eerst volgende meditatie (online). 

Vrijwillige bijdrage

 

Meditatie aanbieden op basis van Dana, gebeurt om deze bijeenkomsten voor iedereen toegankelijk te houden. 

 

Soms geven mensen niets,  soms krijg ik een bloemetje of een lief kaartje.

 

Dat is Dana. Het geven en ontvangen is een oefening op zich.

Hoe ga ik om met Dana als mensen op deze manier mij iets willen schenken, vanuit hun hart. 

Het principe van Dana is in onze westerse maatschappij niet echt bekend.

 

Wij zijn gewend aan ruilhandel of betalen voor iets dat we willen hebben. Dana heeft niet alleen betrekking op materiële dingen, maar ook op het geven van je tijd en aandacht. Een oefening op zich voor de deelnemer, maar ook voor mij als aanbieder.

 

Dana is een gift, geschonken vanuit ons hart, in overeenstemming met ieders mogelijkheden en omstandigheden.

Ben je op zoek naar een verdiepende meditatie training?

 

Volg dan de 5 weekse Mindfulness training.

De 7 houdingskwaliteiten met compassie als basis worden meegenomen in de meditatie. 

Verschillende meditaties worden met elkaar afgewisseld. Je krijgt tips die je in het dagelijks leven kunt meenemen. ​

06 24696185   |   aandachtvoorzijn.nl

VMBN_logo.png